Läksyviikko

Olen huomannut tekeväni läksyt aina jotenkin hutiloiden tai jättänyt vallan tekemättä suurimman osan. Lähinnä luen aina sanat ja yritän edes tehdä matikan läksyjä. Päätin siis tehdä viikon ajan kaikki läksyt, mitä saan. Ajoissa. Täältä saatte nähdä, miten se onnistui. 

Maanantai

17:24 Alkaa paneutua äidinkielen lukuläksyyn olen lukenut enemmän ja vähemmän ajatuksella jo 5 sivua.
17:26 ”Läheskään kaikki mordvanalaisina, mareina, udmurtteina ja komeina itseään pitävät ihmiset--” Heh. Komea ja marea olivat näistä kuvaavista sanoista minulle tuttuja, mutta nuo muut olivat vähän oudompia…
17:35 Ihmettelee, mihin me tarvitsemme näin hemmetin paljon kieliä ja miksi kielten monimuotoisuus on itseisarvo.
17:37-47 Laskee ruotsinkielisten osuutta Suomessa ja suomenkielisten osuutta Ruotsissa.
17:49 Saa äikän lukuläksyn suomen sukulaiskielistä luettua.
17:50 Päättää alkaa tehdä ruotsin kirjoitelmaa vittuuntuneena yhtä aiemmasta kohdasta. ”Ne tanan 6%...”
18:08 Menee syömään
18:24 Tulee. Tunti mennyt siitä kun aloitin ja olen saanut vasta äikänjutut tehtyä.
18:50 Saa 100-sanaisen aineen tehtyä.
18:57 Saa aineeseen liittyvät faktat tarkistettua.
18:58 Alkaa tehdä biologian läksyjä.

19:19 Olen lukenut kappaleen ja katselen tehtäviä todeten, ettei hajuakaan, mitä niissä edes kysytään. Niissä esiintyvät käsitteet ovat etäisesti tuttuja kappaleesta, mutta merkitys on täysin hämärän peitossa.
19:21 Alan lukea kappaletta uudestaan.
19:28 Saan vastauksen ensimmäiseen kysymykseen.
19:37 Päätän, että biologian tehtävät on tehty.
19:39 Katson mitä ruotsista tuli varsinaisesti läksyksi.
19:40 Kauhistun.
19:54 Päätän, että on parempi käydä lenkillä välillä. Olen tehnyt yhden ruotsintehtävistä.
21:05 Palasin koulutöiden pariin.
21:37 Luin enemmän ja vähemmän ajatuksella (=vähemmän) ruotsin lukuläksyn.

Luovutan. 
Tekemättä jäi: Englanti ja biologia 3:n itsenäinen suoritus. Huomenna aloitan heti kun tulen kotiin. Ja teen tietysti näitä aina sopivissa väleissä.

Tiistai

Matikan läksyt sain tehtyä välitunneilla kerhohuoneella. Äikästä luin vähän matkaa pakollista kirjaa kotona ja matkalla.

Ennen kotiinpääsyä olin kuitenkin sopimassa, miten pidän kerhoa tänä syksynä ja kävin kaverilla vaihtamassa kuulumisia sen 17-vuotispäivän kunniaksi. Kotona katsoin, mitä on seuraavaksi päiväksi ihan pakko tehdä.

Suomensin ruotsinkieliset sananlaskut puolihutiloiden ja luin luetunymmärtämis-tehtävät ekasta vihkosta. En tehnyt.

Keskiviikko

Epäusko; ”Ei minulla voi olla näin paljon tehtävää!” 

Yritin koulussa tehdä matikan tehtäviä. Vittu. Huomenna preli = en ehdi tehdä mitään. Eli on pakko saada ru-hommat pois alta. Muut joutaa odottaa.

Muistiinpanoni senkun lyhenevät.

Torstai

Preli. Yritin koulussa matikkaa.

Perjantai

Heräsin 6:15 vaikka koulu alkoi vasta kymmeneltä. Tein kesätehtävä-aineet valmiiksi. Ennen koulunlalkua sain tiivistelmän tehtyä ja loput tehtävät sain tehtyä ruokkiksella. Sain kaiken valmiiksi noin 5 minuuttia ennen tunnin alkua. Hurraa!

Lauantai

Luin ruotsista uusintaa varten kappaleen 7 sanat. Tein matematiikan läksyt. Yhtä en osannut. Tein pikaisen suunnitelman äidinkielen esseeseen. Taisin tehdä jotain ruotsin läksyjä? 

Yritin aloittaa ruotsinkielisen kirjeen kirjoittamista, mutta siitä ei tullut mitään, kun en löytänyt toista ohjeistuslappua. Myöhemmin huomasin sen lapun olevan ensimmäisen ohjeistus-monisteen kääntöpuolella.

Sunnuntai

Päätin, etten tee mitään. Luin kuitenkin englannin sanat. Tunsin osaavani ne hyvin. Sain sanakokeesta 6-. Se vituttaisi, jos yhtään viitsisin ajatella sitä.

Onnistuiko?

En tehnyt kaikkia läksyjä. Tuntui epätoivoiselta, mutta tosaalta välillä oli kiva, että tunsi tehneensä jotain. En edelleenkään usko, että normaalin ihmisen on mahdollista tehdä kaikkia tehtäviä. En silti uskalla väittää sitä ihan mahdottomaksikaan. Priorisointi on päivän sana.

Kommentit