Lähete

Kävin tänäaamuna hankkimassa Oulun YTHS:ltä lähetteen transpolille Tampereelle. Lääkäri oli oikein ystävällinen, mutta hieman kujalla ja kyseli ummet ja lammet. En näe, että hormonaalinen ehkäisy, mielenterveys, tai harrastukset olisi hirvittävän relevantteja tämän aiheen kannalta, mutta vastailin kiltisti. Nyt oon sit varmaan lääkärin silmissä söpö transsukupuolinen homopoika, mikä tuntui hieman kiusalliselta, mutta en jaksanut korjata käsitystä.

Mulla ei varsinaisesti ollut ongelmaa saada lähetettä. Ei ole todettu mielenterveysongelmia ja mulla on kuitenkin pitkään kestänyt kokemus väärässä sukupuolessa olemisesta, aktiivinen sosiaalinen elämä, paikka yhteiskunnassa ja hyvät suhteet perheenjäseniini. Jos ihmisellä on paljon ongelmia näissä, niin sain sen käsityksen, että siitä voi tulla ongelmia. (Mikä on kohtalaisen perseestä, sillä usein nämä ongelmat johtuvat nimen omaan sukupuolikokemuksesta, tai eivät mitenkään liity siihen, joten niiden ei pitäisi vaikeuttaa tätä.)

En kuitenkaan ollut täysin rehellinen, vaikken suoranaisesti valehdellutkaan. En ole hakemassa diagnoosia transsukupuolisuudesta. Transgender on mulla tavoitediagnoosi, sillä identifioin itseni lähinnä muunsukupuoliseksi. Olin kuitenkin vähän epävarma, sillä trasekilta löytämässäni ohjeistuksessa käskettiin ilmoittaa olevansa transsukupuolinen. Kyllä, alleviivattuna.

Vasta kävellessäni pois vastaanotolta tajusin, että se taisi tarkoittaa, että pitää käyttää tätä korrektimpaa ilmaisua vanhan termin transseksuaalisuus sijaan, eikä sitä, että transgenderien pitäisi valehdella, ollakseen hämmentämättä lääkäreitä. Kai.

No, korjataan sitten, kun päästään polille.

Ainakin lääkäri oli suunnilleen ajantasalla siitä, missä mennään. Pelkäsin jo, että se ajanvarausta hoitava tyyppi olisi kirjoittanut käynnin syyksi ”seksuaalisuus” (kuten minulle puhelimessa sanoi) ja sitten lääkäri luulisi, että täältä tulee joku tyttö puhumaan ehkäisystä...

Kommentit

Lähetä kommentti